top of page

Power Vrouwen

Deze schilderijen kenmerken zich door sterke, gekke, eigenzinnige, veelzijdige en levenslustige vrouwen in de hoofdrol. Ze zijn gemaakt van acrylverf en veel verschillende, zo natuurlijk mogelijke materialen en stralen eigen-wijze kracht uit. Hieronder kun je in het fotoalbum alle foto's bekijken en erop klikken voor praktische informatie en prijzen. Voor meer uitleg over en het verhaal en de symboliek achter het schilderij van jouw smaak en keuze, zie de tekst onder het fotoalbum.  

'Gevleugelde wijsheid' ontstond vanuit een beschilderde veer die ik maakte tijdens de witte tent bijeenkomst met het thema: volledig vrouw zijn - veerkracht. De veer stond symbool voor de innerlijke veerkracht die we tot nu toe getoond hadden in ons leven. Zij was als het ware een pluim op al ons incasseringsvermogen en onze wijze van terugveren en weer overeind komen. Als een welverdiende tooi. Deze veer kreeg de kleuren groen, turkoois, blauw en paars en werd geaccentueerd door mij met gouden stippen en draad. Toen ik hem later ophing boven mijn altaar, kreeg ik het beeld van een vrouw met wit haar en veren in haar haar. Deze veer was daar deel van, net als een uilenveer (kunnen zien in het donker) en de zwanenveer (trouw en liefde) kwamen symbool te staan voor haar 'gevleugelde wijsheid'. Voor mij straalt ze een koninklijke innerlijke kracht en wijsheid uit die door niets of niemand meer omver te stoten is. 

​

'De koningin' ontstond als beeld / concept toen ik ergens op een zeer winderige dag lekker koffie zat te drinken met een taartje erbij en een vrouw voor me zag met een hele wereld aan beelden op haar hoofd als een soort hoed. Een hoed vol inspiratie, voeding en schoonheid. Wat er ontstond toen ik in het atelier met dit beeld ging werken was een soort bruid van de zee, een vrouw in het blauw die koningin is over haar eigen (gevoels)leven en emoties. Met een hoed van fruit, verf, schelpen, veren, papier, kwast, een hoorn en landkaarten. 'Koninkrijk vol geluk' staat er subtiel ingeschreven. Dit is de vrouw die haar eigen levenslot in handen heeft genomen en zachte maar duidelijke, vrouwelijke kracht uitstraalt. 

​

'Hart op de tong' verbeeldt een vrouw met piratenstreken: een vrouw die haar tong uitsteekt naar alle conventies, 'hoe hoort het eigenlijks' en ander ongemak. Ze luistert naar haar eigen innerlijke stem, ze zegt wat ze denkt en ze is wie ze is. Ze windt er geen doekjes omheen. Bovendien kent ze de therapeutische werking van eens 'hart en grondig' je tong uitsteken, en je hart op je tong dragen. Werkelijk zeggen, schrijven en zingen wat je ziet en denkt en je daar niet voor verontschuldigen maar met veel plezier je tong uitsteken naar alles wat er van je verwacht wordt. Dat is het thema van dit schilderij.  

 

'Stoute schoenen' kwam op het doek terecht naar aanleiding van een slogan uit mijn eerste boek: 'Ik trok vandaag de stoute schoenen aan en lekker dat ze zaten!' Zij straalt een Pippi Langkous achtige vrolijkheid en energie uit. Uit haar schoenen en uit haar haren komt een hele wereld aan bladeren en groei tevoorschijn. Ze draagt eigenlijk een heel sexy jurkje dat alle kanten opfladdert maar kijkt er zo eigenwijs en onschuldig bij dat ze heel duidelijk in haar eigen kracht staat / zit. Zij verbeeldt de eigenwijze kracht van de vrouw die vanuit haar hart leeft (hier verbeeldt als een stoel in hartvorm) en handelt en volledig tot groei en bloei komt. 

 

'Lied van de rivier' ontstond naar aanleiding van een miskraam, een ongeboren dochter in mijn schoot, die ik Kilanga noemde, wat zoiets als 'lied van de rivier' betekent in het Afrikaans. Dit schilderij is niet te koop en reist altijd met mij mee, naar welk land ik ook ga, zij is erbij. Zij staat voor de uitbundige, stromende, vitale en vloeiende kracht van het water. 

 

'Piratenprinses' ontstond toen ik deze website aan het maken was en ik een logo wilde ontwerpen. Ik wilde eigenlijk een schalkse vrouw maken met een knipoog en gekke hoed op haar hoofd, maar er kwam een piratenprinses tevoorschijn: een echte lady, met wilde haren, een nest met huismus op haar hoofd, die haar eigenlijke huiselijke inborst verraadt en een piratenklep in stijl op haar oog. Ze heeft echte piratenstreken, ze houdt van mens, dier en natuur en gaat vol eigenzinnigheid en plezier, schoonheid en expressie haar leven in. Zij is Pippa Pinuppins in volle glorie. Dit schilderij is niet te koop. Een erg leuk detail vind ik het 3D effect door de zijkanten van het schilderij, de vele materialen (tot en met 'vogelnestjestouw) en de uitdrukking op het gezicht van de vogel: hoe ben ik hier in Godsnaam beland?

 

'Levenskracht' is gemaakt toen ik erg ziek was en een heel krachtige doorbraak van binnenuit heb ervaren, waardoor ik mijn pad en de deur terugvond naar nieuwe levenskracht, licht en genezing. Deze vrouw heeft zich bevrijd van datgene wat haar ziek maakt en klein houdt en al heeft ze er kleerscheuren van opgelopen, ze is nu de bevrijde, wilde vrouw. De energie van dit schilderij beeldt niet alleen levenskracht maar een enorme doorbraak van binnenuit uit (zie ook de afdeling 'Tribal').  

 

'Reuzenrupsen' gaat over het proces van transformeren en vlinder willen worden (je vleugels willen uitslaan) in een wereld omringd door reuzenrupsen die reuzen cocons maken; mensen die niet willen transformeren of vrij zijn, maar enkel zo veilig en zeker mogelijk met een zo stevig en duur mogelijke cocon om zich heen door het leven willen gaan. Dit schilderij verbeeldt een vrouw die als het ware in de verkeerde wereld is beland en helemaal omringd wordt door rupsen in plaats van vlinders, waar ze eigenlijk thuishoort van nature. Een vrouw met verboden verlangens die ervoor kiest de veilige zekerheid van de cocon en de rupsen om haar heen achter zich te laten en voor vrijheid te gaan. 

 

'Ja, ik wil' kwam eerlijk gezegd tot mijn eigen grote verbazing uit mijn verfkwast rollen. Ik zag allemaal prachtige glinsterende stof in het atelier liggen en dacht: daar ga ik mee knippen en plakken en toen ontstond er als vanzelf midden in al dat glinsterende geweld een bruid met een prachtige sluier van Japans handgeschept papier, felle, zelfverzekerde ogen en een Indiase / Arabische soort uitstraling. Het gedichtje dat erbij hoort borrelde vanzelf in mij op en ik begreep dat ondanks wat ik altijd beweerde ik misschien, heel misschien toch dolgraag wilde trouwen, ooit! 'Ja, ik wil. Ja, ja, ja... met je van bil. Geef nog eens een goeie gil, terwijl ik als een rietje zo tril en zeg me dan: Ja, jaha ik wil.' 

​

'Yemaya , Godin van de oceaan en de overvloed'. Patrones van onze witte tent bijeenkomsten.

Deze Godin wordt in grote delen van Afrika en Zuid-Amerika geëerd met vele verschillende dansen en liederen. Vrouwen met diverse culturele achtergronden gaan met lange wit met blauwe jurken de zee in om bloemen te offeren. Ik heb zowel de Zuid-Amerikaanse versie, naar eigen visioen en creatie geschilderd als de Afrikaanse.

 

Yemaya staat voor de koningin (in onszelf )van ons gevoelsleven. Zij zit op een troon van golven die haar emoties en expressie vertegenwoordigen. Zij wordt niet overheerst door haar emoties, noch drukt ze ze weg. Ze omarmt ze, ze bemint haar eigen gevoeligheid en die van andere vrouwen. Emoties mogen geleefd en geuit worden en tegelijkertijd wordt ze er niet door overspoeld. Zij werpt licht op alles wat ons vrouw maakt.  Zij komt in haar volledige vrouwelijkheid tot expressie. Ook staat zij voor de florerende, uitbundige, levenslustige, altijd in beweging zijnde, vrolijke, lichte aspecten van ons vrouw zijn. 

​

'In bloei staan' kwam tot stand naar aanleiding van een aantal sessies die ik deed rondom mijn allerdiepste hartenwens: zwangerschap, moederschap, kinderwens. Het thema van de bijeenkomst in het atelier was 'lentekriebels'. 

​

bottom of page